Działania międzysesyjne
Sprawozdanie Wójta z działań podjętych w okresie
od 2 lutego do 14 kwietnia 2009r.
Witam wszystkich serdecznie na trzeciej w tym roku sesji Rady Gminy Malechowo. Ostatnia sesja, która odbyła się 2 marca br. była sesją zwołaną w tzw. trybie nadzwyczajnym i „okrojonym” porządkiem obrad. W związku z tym dzisiejsze sprawozdanie obejmowało będzie okres od 2 lutego do dnia 17 kwietnia br. Dzisiejsza sesja jest też w pewnym sensie wyjątkową, bo jest to sesja na której zostanie podjęta decyzja o udzieleniu, bądź nie udzieleniu wójtowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu. Mamy już pozytywną opinię o sprawozdaniu z wykonania budżetu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie, jest też wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie wójtowi absolutorium… Teraz pozostaje do podjęcia decyzja w tej sprawie przez całą Wysoką Radę…
Teraz jednak przejdę do spraw bieżących dotyczących podejmowanych działań z zakresu zadań realizowanych przez Urząd:
W okresie sprawozdawczym wydano łącznie:
- 2327 decyzji, w tym: podatkowe (w przeważającej części), dot. działalności gospodarczej, wycinki drzew, meldunkowe...
- 21 postanowień,
- 311 zaświadczeń,
- 4 opinie.
W tym okresie podpisano też dwa akty notarialne.
Okres, który upłynął od czasu ostatniej „zwyczajnej” sesji obfitował w szereg wydarzeń i spraw związanych z kulturą, oświatą… ale także w ważne wydarzenia o zasięgu ponadgminnym, których efekty będą widoczne w przyszłości.
Mam tu na myśli przede wszystkim nawiązaną w miesiącu lutym (konkretnie 13 lutego) współpracę z samorządami miast Darłowa i Sławna, gmin Darłowo, Sławno i Polanowa oraz Powiatu Sławieńskiego. Jest to pierwsze tego typu porozumienie na tak szeroką skalę i jest ono wynikiem dobrze układającej się współpracy i partnerstwa naszych samorządów. Współpraca, jak już szanowni radni wiedzą, dotyczy realizacji wspólnego projektu termomodernizacyjnego, którego wartość opiewa na kwotę 13.378.265 zł, w tym wartość projektu dotycząca gminy Malechowo, to2.500.000zł, z czego połowa tej kwoty ma zostać dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej. Pieniądze w naszej gminie te będą przeznaczone na termomodernizacje ZS w Ostrowcu, SP w Lejkowie, SP w Niemicy oraz Gimnazjum w Malechowie. Póki co, stosowne wnioski na dofinansowanie projektu zostały złożone. Teraz czekamy na rozstrzygnięcia.
Kolejnym ważnym wydarzeniem, które miało miejsce 12 lutego br. w naszej gminie była konferencja w Lejkowie dotycząca poprawy jakości kształcenia w placówkach oświatowych województwa zachodniopomorskiego. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty, dyrektorzy placówek oświatowych z województwa zachodniopomorskiego oraz nauczyciele. Na podkreślenie zasługuje choćby fakt, że miejsce konferencji zostało wybrane spośród kilkudziesięciu możliwych lokalizacji w naszym województwie.
Przy tej okazji poinformuję też państwa o przekazanym w dniu 2 kwietnia dla naszych jednostek OSP sprzętu pożarniczego oraz ochronnego łącznej wartości 20.000zł. Sprzęt został przyjęty na stan jednostek w Malechowie, Pękaninie, Ostrowcu , Sulechowie i Karwicach.
Oczywiście, przekazane przeze mnie informacje nie wyczerpują wszystkich wydarzeń, które w okresie od ostatniej sesji miały miejsce ale myślę, że nie ma większego sensu przedłużać tego tematu, tym bardziej, że zaraz przed świętami ukazał się pierwszy w tym roku numer Kwartalnika i tam też wydarzenia te w skrócie opisano.
Jeszcze pozwolę sobie przejść do zadań realizowanych w zakresie inwestycji i remontów. W w tym okresie:
1. Zlecono aktualizację dokumentacji technicznej oraz ogłoszono przetarg nieograniczony na realizację inwestycji, pn:
a) „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w Ostrowcu –III Etap”
b) „Ocieplenie dachu w technologii DKD (styropian +papa) w Szkole Podstawowej w Niemicy
2. Zawarto umowę na opracowanie dokumentacji technicznej na przebudowęoczyszczalni ścieków w Ostrowcu.
3. Dokonano remontu nawierzchni bitumicznych dróg gminnych poprzezłatanie cząstkowe w technologii masa na zimno w miejscowościachKarwice, Malechówko, Witosław, Grabowo. Wykonawcą robót był Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Malechowie
4.Dokonano remontu nawierzchni gruntowych dróg gminnych poprzez utwardzenie kruszywem łamanym i zagęszczeniem mechanicznym w miejscowościach Pięćmiechowo, Karwiczki, Ostrowiec.
Wykonawcą robót był Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Malechowie.
5.Przeprowadzono remont przepustów pod drogami gminnymi w miejscowościach Kosierzewo, Przystawy, Gorzyca..
6.Opracowano i złożono wnioski o dofinansowanie zadań:
a) „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w dorzeczach Wieprzy i Grabowej” W przypadku uzyskania dofinansowania - planowana realizacja w 2010 r.
b) „Montaż rodzinnego systemowego placu zabaw w miejscowościach: Gorzyca, Niemica, Przystawy, Sulechówko, Żegocino” W przypadku uzyskania dofinansowania - realizacja w II półroczu 2009 r.
Na koniec, jako że jest to sesja tzw. absolutoryjna, chcę przypomnieć kilka faktów dotyczących realizacji ubiegłorocznego budżetu naszej gminy. Otóż:
Dochody w roku 2008 zostały wykonane w kwocie 16.334.273zł i były wyższe od dochodów uzyskanych w roku 2007 o 2.050.538zł, tj. o . Wydatki w ubiegłym roku zrealizowano w kwocie 15.894.297zł, tj. o 946.654 zł wydatkowano więcej niż w roku 2007. Należy też podkreślić, że ubiegły rok „zamknął się” nadwyżką budżetową w kwocie 439.976zł. Dla porównania rok 2007 „zamknął się” deficytem budżetowym w kwocie 663.907zł.
Ważnym i wskazującym na prawidłową i skuteczną realizację zarówno wpływów jak i wydatków jest fakt, że dochody zostały zrealizowane w kwocie o ponad 2.441.789zł wyższej od zakładanej w pierwotnym budżecie. Wydatki zostały zrealizowane w kwocie wyższej o ponad 2.391.113zł.
Na podkreślenie zasługuje też wzmożenie naszych działań zmierzających do egzekwowania należności gminnych od długoletnich dłużników, racjonalizacja wydatków oraz właściwe lokowanie wolnych środków.
Rok 2008 był też rokiem, w którym obniżył nasz dług publiczny. Na koniec roku 2007 wynosił on 1.491.809zł, co stanowiło 10,44% dochodów gminy ogółem, natomiast w roku 2008 dług publiczny wyniósł 1.352.051zł, co stanowiło tylko 8,28% dochodów ogółem. Należy tu przypomnieć, że tzw. „próg bezpieczeństwa” wynosi 60%. Jak widać mamy jeszcze ogromne możliwości w tym zakresie. Obecnie nie ma możliwości postępu i rozwoju bez wsparcia środkami pochodzącymi ze źródeł zewnętrznych programów unijnych, Funduszy i banków. Aktualny stan naszych finansów umożliwia zaciąganie pożyczek i kredytów na nowe, niezbędne w naszej gminie inwestycje, które będą w stanie rozwiązać występujące problemy na długie lata.
Mam nadzieję, że realizacja zeszłorocznego budżetu uzyska w oczach Rady Gminy pozytywną opinię i będzie wystarczająca do skwitowania organu wykonawczego, jakim jest Wójt.
Dziękuję za uwagę.
Wytworzył:
Radosław Nowakowski
Udostępnił:
Dul Damian
(2009-04-21 14:07:12)
Ostatnio
zmodyfikował:
Dul Damian
(2009-04-21 14:30:57)