Działania międzysesyjne

Sprawozdanie Wójta z działań podjętych w okresie
od 4. lutego 2008 r. do 14. kwietnia 2008r.
 
 
Serdecznie witam wszystkich zebranych: radnych, Przewodniczącego Rady Powiatów, Starostę Sławieńskiego, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników.
Chcę serdecznie powitać obecnych wśród nas kombatantów, mieszkańców naszej gminy. Chcę przywitać również pana Kazimierza Kuligowskiego-PrezesaMiejsko-Gminnego Zarządu Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych w Darłowie, w której szeregach zrzeszeni są również i nasi kombatanci.
Chciałbym teraz przedstawić Państwu krótkie sprawozdanie z działań podejmowanych od czasu lutowej sesji oraz w streszczeniu przypomnieć realizację zeszłorocznego budżetu. Po sprawozdaniu i ewentualnych zapytaniach radnych poproszę pana Kazimierza Kuligowskiego oraz pana Antoniego Świątka o krótkie wystąpienie i wręczenie pamiątkowych dyplomów, a pana Przewodniczącego- Henryka Kowalczuka o wręczenie wraz z panią Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej drobnych upominków.
 
 
 
W okresie sprawozdawczym wydano łącznie:
 
- 2.327   decyzji, w tym: podatkowe (w przeważającej części), dot. działalności gospodarczej, wycinki drzew, meldunkowe...
- 18    postanowień,
- 221   zaświadczeń,
- 8       opinii,
- 3      akty notarialne dotyczące sprzedaży nieruchomości gminnych.
 
 
Jak już Szanowni radni wiedzą, w zeszłym roku złożyliśmy do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie budowy pięciu placów zabaw przy świetlicach środowiskowych. Otóż, po dość długim oczekiwaniu, nadeszła pozytywna dla nas decyzja przyznająca nam dofinansowanie w kwocie 51.844zł.
 
Przypomnę, że wniosek został złożony do Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”, w ramach działania „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”. 
W dniu 26 marca br. wraz ze Skarbnikiem Gminy byłem w Szczecinie w celu podpisania z Marszałkiem Województwa stosownej umowy. Obecnie wybraliśmy już wykonawcę placów i przystępujemy do realizacji budowy. Place powstaną przy świetlicach w Sulechowie Karwicach, Kusicach, Laskach i Święcianowie. Łączny koszt budowy wszystkich placów oszacowano na niespełna 65.000zł z czego prawie 52.000zł to dofinansowanie z funduszy unijnych, a ok. 13.000zł to środki własne. Zmiany budżetu przedstawione do uchwalenia na dzisiejszej sesji dotyczą m.in. wprowadzenia tych środków do planu finansowego i WPI. Jest też druga uchwała związana z podpisaniem ww. umowy………….a mianowicie uchwała dotycząca zatwierdzenie zaciągniętego zobowiązania wekslowego zabezpieczającego prawidłową realizację tejże umowy.
 
 
W dniu wczorajszym dokonaliśmy wraz z wykonawcą placów przeglądu terenów pod nie przeznaczonych i po dokonanych dzisiejszą uchwałą zmian budżetowych będziemy mogli zawrzeć z wykonawcą stosowną umowę i przystąpić do ustawiania na placach urządzeń. 
 
 
 
Ponadto w okresie sprawozdawczym…..
- zakończono realizację III etapu budowy chodnika w Karwicach,
- wymieniono nawierzchnię boiska w malechowskim gimnazjum (300m2),
- podpisano umowę z firmą „Saldrog” ze Stargardu Szczecińskiego na remonty dróg gminnych,
- zlecono dostawę kruszywa typu kliniec (440 to) z przeznaczeniem na naprawy dróg gruntowych.
 
 
 
Korzystając z okazji……… wybiegnę trochę w przyszłość….. Sezon wiosenny w pełni J
W związku z tym……. chcę poinformować wszystkich zebranych o festynie, który odbędzie się w dniu 15 maja w Podgórkach. Festyn dla osób niepełnosprawnych organizowany jest pod hasłem „Łączmy siły i serca” przez Wójta Gminy Malechowo, Starostę Sławieńskiego, GOPS w Malechowie, Stowarzyszenie Rozwoju SOSW i Wsi Podgórki „Razem w Przyszłość” oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Podgórkach. W festynie weźmie udział prawie 450 osób niepełnosprawnych z powiatu sławieńskiego. Głównym celem jest integracja oraz podniesienie sprawności psychofizycznych i artystycznych osób niepełnosprawnych. Wszystkich serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w tej imprezie.
 
 
 
 
 
 
Szanowni Radni…..
W programie dzisiejszej sesji jest 13 projektów uchwał…… ale jest wśród nich jedna bardzo szczególna, bo dotycząca przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za rok ubiegły i tym samym udzielenia Wójtowi absolutorium. Należy podkreślić, że jest to uchwała podsumowująca realizację uchwał, które szanowna Rada powierzyła mi do wykonania.
 
Pragnę przy tej okazji, pokrótce, przypomnieć kilka szczegółów dotyczących przebiegu realizacji ubiegłorocznego budżetu gminy Malechowo i spróbować porównać jego niektóre elementy z budżetem roku go poprzedzającego, czyli rokiem 2006.
Pierwszą rzeczą, którą porównam są dochody. W roku 2007 zostały zrealizowane w kwocie ogólnej 14.283.735 zł, co w porównaniu z rokiem 2006 jest wynikiem wyższym o 784.256zł. Na taki wzrost złożyło się wiele czynników, m.in. wzrost subwencji oświatowej, zwiększenie udziałów w podatkach…… ale także darowizny, które mogliśmy przeznaczyć na zmiany studium i planu zagospodarowania przestrzennego oraz skuteczniejsza egzekucja należności gminnych powodująca znaczne obniżenie ich w stosunku do roku 2006 (w roku 2006 należności podatkowe wynosiły 660.105zł, natomiast w 2007 były już o ponad 174.000 niższe).  Pozytywną rzeczą, którą można zaobserwować w naszej gminie jest też wzrost świadomości naszych mieszkańców, co też ma wpływ na terminowe regulowanie podatków gminnych.
Wydatki roku 2007 zamknęły się kwotą 14.947.643zł, wyższą o 538.189zł w stosunku do wydatków 2006. Znaczący wzrost wydatków zaobserwować się daje w dziale „ rolnictwo i łowiectwo”, w którym to wydatki są wyższe o ponad 40% i związane są przede wszystkim z inwestycjami drogowymi realizowanymi również wspólnie ze Starostwem oraz budowa kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków w Karwicach i nowowybudowany odcinek sieci wodociągowej w Ostrowcu (od ujęcia wody do hydroforni). W tym też dziale znajdują się wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do aplikowania o fundusze unijne.
Znaczący wzrost wydatków daje się również zauważyć w dziale „bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”. Tu wydatkowano kwotę o 102.130 zł wyższą niż rok wcześniej. Zakupiono przede wszystkim nowy sprzęt gaśniczy- beczkowóz. Wspomagano też działania Policji. Wzrost wydatków w tym dziale wzrósł w stosunku do roku 2006 o prawie 50%.
W działach: transport i łączność, gospodarka mieszkaniowa, działalność usługowa, edukacja i opieka wychowawcza, kultura fizyczna i sport- wydatki wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o ok. 20%.
A teraz powiem o wydatkach, które należą do tych, które szczególnie interesują naszych mieszkańców, a mianowicie wydatków na administrację publiczną. Tu w stosunku do roku 2006 zaobserwować się daje wzrost o 8%. Trzeba tu zauważyć, że nie są to jedynie wydatki związane z płacami……….czy też dietami radnych i sołtysów. Jest tu także zakup materiałów, wyposażenia, komputeryzacja, których obniżenie kosztów, mimo szczerych chęci nie zawsze jest możliwe. Nie wystarczy tu tylko przykładowe „kserowanie na dwóch stronach” aby zużywać mniej papieru. Zakupiono też nowe oprogramowanie, którego posiadanie wymuszają przepisy prawne. Wszystkie te materiały czy wyposażenie niestety nie tanieją, a wręcz przeciwnie- drożeją.
Podsumowując realizację wydatków w roku 2007 pozwolę sobie wspomnieć, że w łączną kwocie 14.409.454zł jest ponad 2.700.000zł wydatkowanej sumy na inwestycje i remonty, czyli, można powiedzieć, że ponad 18% ogólnych wydatków –to tworzenie „nowego” majątku gminy. Tak wysoki wskaźnik utrzymuje się u nas już kolejny rok, a osiągany jest dzięki racjonalnemu planowaniu wydatków i skutecznej ich realizacji.
Szczegółowe dane zawarte zostały w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Na koniec tych porównań chciałbym wskazać na pewną prawidłowość, która  wskazuje na słuszny i prawidłowy kierunek realizacji budżetu gminy Malechowo………otóż dynamika wzrostu dochodów gminy Malechowo jest wyższa niż dynamika wzrostu wydatków.
Rok 2007 był rokiem, w którym wykonaliśmy wiele prac związanych z naprawą dróg, gospodarką wodno-ściekową. Przygotowaliśmy różnego rodzaju dokumentacje, które będą wykorzystywane w tym roku oraz latach przyszłych. Nie ograniczyliśmy się więc do działań bieżących, ale podejmowaliśmy również działania perspektywiczne. Staraliśmy się zaspokoić potrzeby socjalne, ale też duchowe naszych mieszkańców. Dofinansowywaliśmy i w różny inny sposób wspieraliśmy nasze parafie oraz nasz gminny sport.
Podejmowaliśmy również działania nieformalne, ale zmierzające do poprawy życia naszych mieszkańców………a przynajmniej do nie pogorszenia jego. Mam tu na myśli przede wszystkim akcję „ratowania pogotowia ratunkowego” w Lejkowie. Myślę, że można tu dziś śmiało powiedzieć, że gdyby nie te „nieformalne” działania samorządu nie mielibyśmy już ani karetki w Lejkowie…….. ani też Malechowskiego Ośrodka Zdrowia na takim poziomie jak dziś.
Na koniec pragnę też zwrócić uwagę na podejmowane również dzisiaj uchwały dotyczące przystąpienia do zmian planu zagospodarowania przestrzennego naszej gminy oraz uchwałę, którą Rada podjęła na poprzedniej sesji, a dotyczącą już zmiany tego planu………….. Te uchwały także są rezultatem prac, które wykonywaliśmy w roku 2007.
 
W posiadaniu pana Przewodniczącego są też opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania ubiegłorocznego budżetu oraz wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia wójtowi absolutorium za rok 2007. …. Regionalna Izba Obrachunkowa oba dokumenty zaopiniowała POZYTYWNIE.
 
Pozostaje mi mieć nadzieję, że argumenty, które przed chwilą przedstawiłem, przekonają Szanownych Radnych do słuszności obranych kierunków i prawidłowości realizacji ubiegłorocznego budżetu oraz pozwolą na przyjęcie mojego sprawozdania i tym samym udzielenia mi absolutorium.
 
 
Wytworzył:
Radosław Nowakowski
Udostępnił:
Dul Damian
(2008-04-16 13:34:19)
Ostatnio zmodyfikował:
Dul Damian
(2008-04-16 13:35:42)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki